Un espacio personal en el que comparto reflexiones, vivencias, ideas, fotos, música, etc. que considero interesantes, útiles o divertidas.
Mi deseo es disponer de un espacio gratuito en internet, donde publicar lo que me parezca oportuno, siempre desde mi punto de vista personal. Material que sea propio y de otros autores.

Incluyo también un blog sobre mi ya finalizada etapa profesional, con contenidos que durante años han estado en una web informando sobre nuestro gabinete, el Gaps. La web y el gabinete no están ya disponibles.

jueves, 15 de noviembre de 2018

Ens desbordem? Ens estanquem? o fluïm?


T’has desbordat o estancat mai emocionalment? O potser flueixes? Quina d’aquestes coses et passa més sovint?
La meva intenció en escriure aquests articles és aportar la meva experiència com a psicoterapeuta humanista, ara ja jubilada, i en els de setembre i octubre 2018 feia una sèrie de recomanacions que avui ampliaré referint-me a tota mena de situacions complicades que ens generen emocions de les quals, a vegades, no sabem què fer-ne. 
Avui em centraré en com canalitzar saludablement les nostres emocions per tal de potenciar la millor versió diaria de nosaltres mateixos en qualsevol situació de la vida i des de l’autoestima, que vol dir fer-ho tot el millor que saps i el millor que pots desde les teves possibilitats reals.
Cometrem errors, es clar que si!  Som humans! L’important és què en fem d’això. Si ens diem: Bé, jo soc així. Què hi farem! A qui li agradi be, i a qui no, que s’aguanti!  Pel meu gust, aquesta actitud no correspón a autoestima, sinó a prepotència per impotència que és ben diferent. Tampoc seria positiu dir-te: Soc un desastre! Es que ni m’ensurto, ni m’ensortiré! Des de l’autoestima l’actitud podria ser p.e. Quin greu em sap! Vaig a mirar si hi hi puc posar remei. I si no n’hi hagués, tindriem la voluntat d’aprendre d’aquesta experiència per fer-ho millor en un futur.
Com he dit, avui em centro en la cura de la nostra dimensió emocional per tal que no entorpeixi les capacitats de raonament i per tant, que ens  acompanyi en gestionar millor la nostra vida tant en el benestar com en el conflicte.  Cal evitar estancaments o desbordaments emocionals. Si contenim les emocions en excés, se’ns podreixen dins i afecten a la resta de les nostres dimensions: la física, la mental, la relacional i la espiritual. Si ens deixem anar sense control, podem inundar tot el que troben al nostre pas.
Algunes idees per a una gestió emocional saludable: primer cal conèixer i reconèixer els valors i creences que tenim, doncs impregnen els nostres pensaments i aquests són el motor del què sentim que alhora influeix, conscientment o no, en el que fem. En una negociació, actuaré diferent si estic convensuda que només puc guanyar si l’altre perd, que si m’adscric als valors del win/win, és a dir del guanyar/guanyar, una filosofia integradora que considera els interessos de totes les parts afectades i tracta d’establir opcions beneficioses per a tohom. Per tant, compte! Para uns instants. Respira lenta i profundament… Torna a respirar… I segueix.
Després cal conèixer i reconèixer allò que sentim realment. Si, des de l’autoengany crec que estic trista però en realitat estic enfadada o viceversa, malament, perquè em serà molt més difícil reflexionar amb calma i prendre decissions saludables.
També, després de parar uns moments, respirar profún i pot ser comptar fins a 10, cal decidir què volem fer amb allò que ens pot desbordar. Deixar-me anar perque estic tipa de contenir-me? Contenir-me perque veig que ja he vist que no arribo a bon port si em deixo anar sense reflexió prèvia? Tant en un cas com en un altre diem Uff! Què be que he pogut controlar-me… Ara bé… dins meu sento aquell xup xup del que he lograt controlar, però que segueix bollint… I ara què en faig?  Doncs aquí és on entra allò de canalitzar saludablement la emocionalitat. Cal transformar el xup xup en calma, i després de respirar, ho podem fer de moltes i diverses maneres. En un dels articles anteriors et convidaba a parlar, plorar en companyia d’algú amb qui et vingui de gust, comentar que sents ràbia, por, culpa, o que necessites que t’escoltin, o escriure, caminar. Sola o en companyia. Tu tries…
De les idees exposades aquí per a una bona gestió de les emocions, cadascú ha de trobar aquelles que li escauen millor. L’important és trobar les teves i practicar-les.
Maria Antònia Plaxats
-Publicat a Revista Ràpita Novembre 2018-

No hay comentarios:

Publicar un comentario